Friday, December 28, 2018

Tsunami

"A tsunami sometimes incorrectly referred to as a tidal wave, also known as a seismic sea wave, is a series of waves in a water body caused by the displacement of a large volume of water, generally in an ocean or a large lake."

Dua tiga hari ni penuh dengan amaran serta viral berkenaan air laut yang surut di kawasan pantai dungun sehingga boleh berjalan ke tengah laut.
Ianya juga turut disertakan video natizen yang berjalan ditengah pasir area pantai dungun. Adakah ini merupakan satu petanda akan berlakunya tsunami? Isnya terus menjadi bahan viral di sekitar FB serta Whatapp group sehinggakan ada yang mengaitkan kejadian ini serupa dengan yang telah berlaku di negara Indonesia minggu yang lalu.
Tidak salah rasanya penduduk di tepi pantai perairan pantai timur termasuklah sabah serta sarawak mengambil langkah-langkah awal menangani bencana yang sememangnya kita minta agar dijauhkan. Pola gempa bumi yang semakin diluar dari kebiasaan juga amat menggusarkan dimana ada terdapat teori bahawa lingkaran api pasifik telah mula berubah.
(The Ring of Fire is a major area in the basin of the Pacific Ocean where many earthquakes and volcanic eruptions occur. In a large 40,000 km horseshoe shape, it is associated with a nearly continuous series of oceanic trenches, volcanic arcs, and volcanic belts and plate movements. It has 452 volcanoes.)
Langkah awal termasuk taklimat menangani bencana rasanya telah digerakkan oleh agensi kerajaan yang terlibat, cuma sentiasalah beringat bagi yang mendiami kawasan pinggir pantai.
Apapun ini membuatkan kita kembali kepada yang maha Esa, berdoa agar kita semua terpelihara dan dijauhkan dengan segala bencana.

No comments: