Lesen mengajar

Emm.. Guru bakal dikehendaki memiliki lesen untuk mengajar? Adakah ini hanya omong kosong bagi menaikkan individu atau bakal diwajibkan? Kiranya dilihat trend semasa, langkah mewajibkan lesen mengajar ini bakal dilaksanakan.. Bagi semua guru, rasanya kita perlulah berusaha 160% daripada sekarang..
Adakah praktikal bagi keadaan guru di Malaysia dikehendaki memiliki lesen? Kiranya kita membuat perbandingan di luar negara, sudah pastilah ini akan membuka alaf baru dalam dunia pendidikan.
Kerajaan sudah pasti perlu membenarkan lebih banyak sekolah-sekolah swasta serta dengan kurikulum yang mereka gubal sendiri bagi memenuhi kehendak peluang pekerjaan diwesa ini.
Cuba kita singkapkan era 90-an dulu.. Pekerjaan guru dianggap tidak kemana dan hanya bagi pelajar pertengahan yang tidak berpeluang ke universiti diera itu.
Bandingkan dengan situasi semasa pula... Bidang perguruan menjadi pilihan bagi golongan graduan yang menganggur dan masih keliru dimana mereka ingin menggunakan ijazah mereka itu. Bukan ingin merendahkan golongan graduan, tetapi hakikatnya ada dikalangan mereka yang bekerja tangkap muat sahaja.. Alhamdulillah, ada sesetengah graduan ini memang bersemangat dan boleh dijadikan ikutan...
Kesimpulannya, lesen mengajar akan membuka dimensi baru dalam dunia pendidikan di Malaysia dengan syarat beberapa dasar dan peraturan perlulah dirombak.. Sekiranya ini diambil kira, sudah pastilah omong kosong lesen mengajar akan dijadikan lawak tahunan kepada sesetengah individu yang tiada kerja yang hendak dilakukan...
Membuat dasar cukup mudah.. tetapi bagi melaksanakannya perlulah diambil semua pro dan kontra setiap yang akan berlaku....





Masih aku terasa
(A Rahim Othman / Juwie)

Masih Aku Terasa Sejenak aku dikejutkan
Bersama ombak cinta luka
Perpisahan melanda kita
Hanya kerna peristiwa itu
Kiranya takdir mengizinkan
Inginku kembali padamu
Meneruskan cinta yang lalu
Kerana kau yang aku sayangi( korus )
Akan kusimpan kenangan cinta kita
Yang tak akan terpadam selamanya
Kehangatan cintamu masih aku terasa
Seperti baru semalam kita berpisah
Tangisan sedu di hatiku
Menahan kepedihan ini
Sendiri aku mengenangkanmu
Hanya engkau yang aku sayangi
( ulang korus )

Minggu peperiksaan semakin hampir..

Dalam tidak sedar, kita telah menghampiri pertengahan tahun 2010. Rasanya banyak yang telah dibuat dan bakal dijalankan mengikut perancangan.. sama ada di sekolah, dalam pengakap ataupun dalam segala aktiviti..
Bagi orang disana, tidak tahu pula bagaimana keadaan.. Harap-harap sihat dan ceria selalu..
Minggu depan para pelajar akan mula berjuang dalam peperiksaan pertengahan tahun. Bagi aku pula, ini bermakna peperiksaan UPSR semakin dekat dan ketusan tahun ini amat penting..
Memang keadaan peperiksaan akan memberi tekanan yang amat berat samaada pada guru serta pelajar.. cara untuk mengurangkannya juga ada pelbagai cara.. cuma kita perlu bijak memilih saada ianya baik ataupun buruk..
kepada pelajarku.. SEMOGA KALIAN MENJAWAB DENGAN TENANG SOALAN PADA MINGGU DEPAN!!!

Adam Ahmad - kau pergi jua,...

Wajahmu
Seindah serinya pelangi yang indah
Seharum mawar putih segar berkembang
Wajahmu
Mengapa sering terbayang dimataku
Sehingga terbawa didalam mimpiku
Sayangku
Tahukah kau didalam hatiku ini
Tersimpan perasaan cinta nan suci
Kau bunga
Ingin kusuntingmu menjadi milikku
Lantas kuabadikan dalam jiwaku
Sayangnya
Harapan yang selama ini kubawa
Hancur berkecai musnah jua akhirnya
Semuanya bagaikan sebuah mimpi
Kau pergi jua
Setelah cinta ku kini membara
Belum sempat kucurahkan kasihku
Kau pergi tak kembali...

Cgu makmal komputer...heheh

Hahahha.. antara guru yang menghangatkan keadaan SK Kuala Jenderis...
Ni antara yang biasa lepak dengan aku di makmal komputer..
tempat paling strategik bagi rehatkan minda...

Sajak azimat sehingga hari ini....

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu,
guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat

Terima Kasih Cikgu..


Kenangan waktu persekolahan memang amat meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri ini. Seolah-olah ingin diputarkan semula masa bagi merasai
keriangan itu.. huhuh Emm.. barulah ku akui bahawa masa itu emas dan hayatilah masa pinjaman ini dengan sebaik-baiknya supaya berjaya didunia dan akhirat...

Khemah....skkj 2010










Faizal Tahir - Gemuruh (Lagu Tema MyStarz LG)
Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pastikan terbukti nanti
Ulang :
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Emm... stress...hehehe

Emm.. adakalanya kita sering dibelenggu dilema..
Adakalanya kita akan membuat keputusan yang memang tidak sanggup difikirkan apa yang seterusnya berlaku...
Apapun, setiapnya pasti ada komplikasi yang akan terjadi...

Walaupun apa yang kita rasakan terbaik, tetapi pasti tidak baik pada pandangan orang lain...
Hal ini dihadapi sendiri pada minggu lepas.. Mungkin aku membuat keputusan terburu-buru bagi memindahkan murid ke rumah perkhemahan yang lain tidak patut?
Walaupun niat jauh disudut hati ingin melihat keimbangan bilangan dalam khemah?
aduhh.. ianya membuatkan perdebatan hebat antara sesama guru rumah perkhemahan...huhuh
Baiklah, rasanya semua guru yang memang lebih berpengalan dari aku yang hanya baru setahun ubi dalam dunia pendidikan ini...huhuh

Satu lagi perkara dalam pemikiran adalah tentang orang disana yang entah bagaimana...huhuhuh so layanlah lagu dibawah ini....


6ixth Sense - Tak Bisa Memilihmu

Telah jauh terpisah, diriku dan dirimu,
Dalam ruang dan waktu,
Sendiriku jalani sepiku, tanpa dirimu,
Resahku tanpa hadirmu,
Sungguh berat hatiku untuk merasakannya

Salahku mencintai dirinya saat jauhku terpisah
Darimu,Dan hadirnya menyentuh hatiku,
Untuk cintainya,
Hatiku pun inginkannya,
Hingga runtuh setiaku kepada dirimu

Kusakiti hatimu yang tulus mencintaiku….

C/O
Maaf ku tak bisa memilih dirimu
Karena kuterhanyut mencintai dia
Inilah salahku yang memberi ruang
Didalam hatiku tuk mencintainya…

(terhanyut jiwa ini,terjatuh dihatinya)

Time kita buat dia terasa..

Salam April..
Sungguh tidak disangka, rupanya cara seseorang menangani masalah adalah berlainan..
Mengapa kita tidak boleh berfikir untuk bersama melancarkan kerja yang diberikan secara bersama?
Dilema ini telah dihadapai beberapa minggu lepas...
Sekiranya anda ingin melakukan kerja yang baik, baik anda mulakan pertimbangan dengan melakukannya dihadapan orang.. Pada masa kini, kerja yang dilihat barulah dikatakan anda bekerja.. dan sekiranya anda melakukan kerja tanpa disedari orang, anda akan dilabelkan seorang yang pemalas serta tidak pandai bersosial serta bergaul....
Baru-baru ini ada seorang rakan yang telah berjaya mnyelesaikan kerja pada saat-saat akhir, walaupun muka mencuka dan segala serba serbi menunjukkan protes, akhirnya dia berjaya menyelesaikannya.. Tahniah. Lainkali buatlah persiapan awal dan berkan kata putus awal supaya semua kerja berjalan lancar..
Moral of the story, kuiskan ego kita sedikit supaya kita dapat bersama-sama menyelesaikan sesuatu kerja itu dengan baik walaupun pandangan berbeza tetapi matlamat yang sama...
Sekiranya anda arif dalam sesuatu hal, cuba libatkan rakan-rakan lain.. tetapi sekiranya rakan buat-buat seolah-olah lembu kenyang walaupun diberitahu serta ditanya beratus kali.. abaikannya, buatlah kerja itu sendirian.. Ikhlaskan diri, mungkin bila kita dalam kesusahan ada insan lain akan membantu kita...
Akhir sekali, berwaspadalah dengan golongan yang suka mendabik dada serta bertopeng dihadapan kita manis tuturkata, tetapi dibelakang kita dialah yang menghentam.. Golongan ini jugalah yang suka memperbesarkan benda yang kecil dan tidaklah sepenting mana.
Asam garam kehidupan dan warna warni alam pekerjaan yang memang cukup mematangkan kita.....

Cara kerja...

Dalam menyelesaikan tugasan terdapat pelbagai ragam..hehehe
Pernah atau tidak anda perhatikan cara orang sekeliling menyelesaikan tugasan mereka?
Adakalanya kita akan ketawa... ada kalanya kita rasa bosan... adakalanya kita akan merasa marah... Tapi kita kenalah juga cermin-cerminkan diri kita sebelum melihat orang lain.. inilah yang menjadi benteng bagi kita untuk mengelakkan berlakunya sebarang konflik sesama rakan setugas atau rakan kerja.

Bagaimana sekiranya anda berhadapan dengan rakan yang buat cam best jer...hehheh.. Senang sahaja, buat per kisahkan dia..biarkan sahaja.. asalkan dia tidak mengganggu ketenteraman anda....heheh

Bagaimana sekiranya anda berhadapan dengan rakan yang kaki bodek....heheheh..senang juga, sampai masanya orang akan nampak juga yang dia tu kaki bodek...

Bagaimana sekiranya anda berhadapan dengan rakan yang kaki baran...heheh.. susah jugak nie.. adamasanya silap-silap kena tepis menepis gak nie... jadi lengkapkan diri dengan 2,3, bijik buah silat....huhuh

Bagaimana sekiranya anda berhadapan dengan rakan yang egois...hehhe.. ikut jer ego dia tu, orang cam nie kita tidak boleh merendahkan egonya, kalo tidak dia mudah terasa dan sebenarnya jiwanya cukup sensitif serta cepat terasa walaupun dia nampak dari luaran begitu berkarisma..hehheeh

Bagaimana sekiranya anda berhadapan dengan rakan yang sentiasa dalam keadaan serabut... ehhehe.. jadilah pendengar yang setia dan ambillah pengalaman yang dia tempuh itu sebagai iktibar serta pengajaran supaya diri kita dapat elakkan dari perkara yang tidak sepatutnya...

Kesimpulanya, anda cuba-cubalah perhatikan bagaimana cara rakan-rakan sekeliling bekerja... Sesungguhnya alam pekerjaan ini amatlah mencabar dari alam persekolahan dan belajar dulu...hehehehehe

Album




Album boring jaga periksa OTI 1




















Tahniah Hafiz serta pasangan dan Aida Farahan serta pasangan

Salam bloggers..
dah lama tidak menulis, Alhamdulillah..
cuti sekolah kembali walaupun tidak digunakan bagi berehat serta bercuti sebenar-benarnya..
Tahniah kepada rakan IPBAku dahulu, Hafiz dan pasangan serta Aida Farahan serta pasangan kerana telah melangsungkan perkahwinan diwaktu cuti sekolah ini..
Semoga kalian menempuh alam berumahtangga dengan lapang hati serta berbahagia sehingga akhir hayat..
Soalan cepumas yang sering ditanya.. hehehe.. bila tibanya giliranku?
Setiap orang mempunyai waktunya.. masanya akan tiba jua..
Belum mengena lagi tu...hehhehe
Walaaupun telah melabuhkan joran, ikan idak mau lagi makannya..hehehh
Tunggu lampu hijau serta ingin kenal lebih rapat lagi...heheh
Sampai waktunya akanku war-warkan kepada kalian...
Sekali lagi, Tahniah buat kalian berdua...

Kasih Yang Tak Dianggap - Kumpulan Kertas

aku mentari
tapi tak menghangatkanmu
aku pelangi tak memberi warna di hidupmu
aku sang bulan tak menerangi malammu
akulah bintang yg hilang ditelan kegelapan
selalu itu yg kau ucapkan padaku
sebagai kekasih yg tak dianggap
aku hanya bisa mencoba mengalah
menahan setiap amarah
aku sang bulan tak menerangi malammu
aku lah bintang yg hilang ditelan kegelapan
sebagai kekasih yg tak dianggap
aku hanya bisa mencoba bersabar
ku yakin kau kan berubah

Tears - x Japan

doko ni yukebaii anata to hanarete
ima wa sugisatta toki ni toikakete
nagasugita yoru ni tabidachi wo yume mita
ikoki no sora mitsumete kodoku wo dakishimeta
nagareru namida wo toki no kaze ni kasanete
owaranai anata no toiki wo kanjite
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
LONELINESS YOUR SILENT WHISPER
FILLS A RIVER OF TEARS
THROUGH THE NIGHT
MEMORY YOU NEVER LET ME CRY
AND HEAR, YOU NEVER SAID GOOD-BYE
SOMETIMES OUR TEARS BLINDED THE LOVE
WE LOST OUR DREAMS ALONG THE WAY
BUT I NEVER THOUGHT YOU'D TRADE YOUR SOUL TO THE FATES
NEVER THOUGHT YOU'D LEAVE ME ALONE
TIME THROUGH THE RAIN HAS SET ME FREE
SANDS OF TIME WILL KEEP YOUR MEMORY
LOVE EVERLASTING FADES AWAY
ALIVE WITHIN YOUR BEATLESS HEART
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
nagareru namida wo toki no kaze ni kasanete
owaranai kanashimi wo aoi bara ni kaete
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
nagareru namida wo toki no kaze ni kasanete
owaranai anata wo toiki wo kanjite
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE
DRY YOUR TEARS WITH LOVE

Na o Mie..???

Kena dengan Episod drama melayu.. masing2 dah hampir penamatnya...
mlm ini drama Nigina final Episode..
maybe Na O Mie minggu depan.. tetapi demam drama Melayu dengan penipuan yang berlaku selama berepisode2 ini tidak mampu menandingi drama Nur Kasih...ehhehe

Nidji - Dosakah Aku

dosakah aku mencintaimu...
mendampingimu...
inginkanmu...
aku manjadi...
diri sendiri...
tak peduli...
apa kata dunia...
ku nanti hari ketika...
cinta datang...
cinta menang...
jadi sayangku...
bertahanlah...
bila terkadang mulutnya kejam...
peluklah aku...
jangan menyerah...
mereka bukan hakim kita...
bintang yang mempertemukan kita...
cinta yang mempertahankan kita...
ooh...tuhan dengarkan doa...
dari cinta yang terlarang...
rasa yang mempersatukan kita...'
cinta yang mempertahan kita...
ooh...tuhan dengarkan doa...
dari cinta yang terlarang...
cinta dan rasa bersatu di doa...
berharap cinta kita yang terlarang...
berharap cinta kita yang kan menang...

Nigina

Isey,2,3 menjak ni tak dapat nonton tv.. Amat-amatlah sibuk sekali...
Bebaru nie ader yang cakap Drama nie best, so aku pun layan la..
Menariknya, best ah lagu temanya...hehheeh....

Nigina
Apakah yang membara
Di hati kecilmu
Kiniku terharu sayu
Nigina
Gadis timang dimanja
Membelai rindu
Melagu harapan seribu
Nigina
Ke sini dan ke sana
Kekosongan menyiksa
Robohnya persada bahagia
Potret dan waktu
Mengusik dikalbu
Mencuit sendu
Kau anak semesta
Impikan keindahan berjuta
Oh… oh… malam meratapi
Lembaran tragedi laramu ini
Kian dilamun ilusi
Kian membakar diri
Kau ibarat kuntum bersemi
Menunggu mentari
Memancar fitrah pagi
Agar mimpi sucimu abadi

My way


Frank Sinatra - My Way

And now, the end is near,
And so I face the final curtain.
My friends, I'll say it clear;
I'll state my case of which I'm certain.
I've lived a life that's full - I've travelled each and every highway.
And more, much more than this, I did it my way.
Regrets? I've had a few, But then again, too few to mention.
I did what I had to do And saw it through without exemption.
I planned each charted course - Each careful step along the byway,
And more, much more than this, I did it my way.
Yes, there were times, I'm sure you knew,
When I bit off more than I could chew,
But through it all, when there was doubt,
I ate it up and spit it out.
I faced it all and I stood tall And did it my way.
I've loved, I've laughed and cried,
I've had my fill - my share of losing.
But now, as tears subside, I find it all so amusing.
To think I did all that, And may I say, not in a shy way - Oh no.
Oh no, not me. I did it my way.
For what is a man? What has he got?
If not himself - Then he has naught.
To say the things he truly feels And not the words of one who kneels.
The record shows I took the blows And did it my way.
Yes, it was my way.

NIKON D40X - Macro Mode...yum..yum..yum..










Dragrace di Gong Badak










Januari meninggalkan kita

Januari telah berjaya kita lalui dengan penuh kesabarab dan ketekunan,
baik dalam pekerjaan mahupun dalam arus kehidupan.
tetapi ada satu yang kita sering terlupa, disebalik fokus kepada pekerjaan,
kita lupa bahawa diri kita juga perlu rehat serta hiburan.
Terima kasih Januari kerana memberi banyak pengalaman baru serta
menambah rencah dalam kehidupan ini.
Semoga dengan kedatangan Febuari lebih lancar perjalanannya.
Febuari dapat memberi satu inspirasi kepada diri kita,
beramal,bekerja, belajar serta tumpuan kepada keluarga.
Khamis ini bermulalah satu lagi perjuangan dalam menjayakan
Program Kelana Peringkat Negeri di Kem Telaga Batin, Kuala Terengganu.
Semoga harap-harapnya berjalan lancar semuanya.


Suratan Atau Kebetulan
Kenny Remy Martin
(Kenny Tay / Habsah Hassan)

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan
Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan
( korus 1)
Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati
( korus 2 )
Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus
Pertemuan sekali ini
Bagi diriku amat bererti
Tetapi ku bimbang untuk menyatakan
Bimbangkan berulang kesilapan
( ulang dari korus 1)

Snap on the way ke sek n balik...